Світова преса

[ виправити ] текст може містити помилки, будь ласка перевіряйте перш ніж використовувати.

скачати

Британська модель

Перші газети сучасного типу, залежали від реклами не менше, ніж від тиражів, і які представляли собою суміш політичних, економічних і світських новин та коментарів, з'явилися у Великобританії в середині 18 ст. Будучи першою країною, яка пережила промислову революцію, Великобританія отримала унікальну можливість забезпечити пресі великі міські ринки збуту, створити розгалужену мережу її поширення і виплекати цілу армію рекламодавців - все, без чого газети не змогли б стати незалежними прибутковими підприємствами.

У середині 19 ст. більшість індустріальних країн Європи та Північної Америки мали газети, створені за британським зразком. Багато з них були плодами експансії Британської імперії - наприклад, «Торонто глоб» («Toronto Globe»), що з'явилася в Канаді в 1844, і «Мельбурн ейдж» («Melbourne Age»), яка стала виходити в Австралії з 1854. Британське вплив сильно відчувалося в Індостані, де з 1836 стала виходити перша в світі газета на тубільному мовою - «Акбар» на урду. Заснована в 1838 «Таймс оф Індія» («Times of India») була задумана як двійник лондонській «Таймс». Британська імперія в кінці 19 ст. породила в Індії масу англомовних газет, в тому числі «Стейтсмен» («The Statesman») в Калькутті і «Сивіл енд мілітері Газетт» («Civil and Military Gazette») в Лахорі, де в 1880-і роки працював репортером Р. Кіплінг .

Підтримка Лондоном латиноамериканських країн, які боролися за незалежність від Іспанії, сприяла поширенню там британської моделі. «Ель Меркурій» («El Mercurio») була заснована в Вальпараїсо (Чилі) в 1827, а «Ель Комерсіо» («El Comercio») - у Перу в 1839. Єгипетська «Аль-Ахрам» («Al-Ahram») виникла в 1876, а після створення в 1881 англо-французького кондомініуму її субсидували і підтримували французи, в той час як англійці допомагали її конкурентки - «Мукаттам» («Muqattam»). У 1868 почали виходити перші вісім газет Японії, ставши символом модернізації країни в епоху реформ Мейдзі.

У 19 ст. британська модель була не просто способом виробництва, фінансування і розповсюдження газети, вона перетворилася на активний політичний феномен. При редакторі Томаса Барнс (1818-1841) лондонська «Таймс» почала боротьбу за принципи свободи преси - право критикувати уряд і активно відстоювати власну політичну позицію. У цьому «Таймс» стала зразком для преси всього світу. Луїджі Альбертіні, батько сучасних італійських газет і перший редактор «Корр'єре делла сера» («Corriere della Sera»), починав свою діяльність в «Таймс». Французький уряд Третьої республіки запозичила назву «Таймс» для своєї елітарної газети «Тан» («Le Temps»). Коли Джордж Браун, видавець і редактор «Торонто глоб», відвідав Лондон в 1873 у ході кампанії проти корупції в уряді, свій перший візит він наніс до редакції «Таймс» для того, щоб заручитися її підтримкою.

Комерційний успіх і зростання прибутковості «Таймс», такий необхідний для отримання незалежності, надихнули її конкурентів, які передбачали можливість подальшого зростання прибутковості газет за рахунок гігантської аудиторії, що формується завдяки поширенню грамотності та підвищенню загального культурного рівня населення. Але в гонитві за великою аудиторією ці газети змінили притаманним «Таймс» високим вимогам інтелектуальності та елітарності. Публікація написаних рубаними фразами коротеньких нотаток, достаток ілюстрацій, винос скандальних новин на перші шпальти (чого «Таймс» не робила аж до 1966), максимум новин спорту і обивательських сенсацій і мінімум політики і зарубіжних подій стали характерними рисами масових газет кінця 19 - початку 20 в.

І все ж «Таймс» зберегла свій престиж і тим самим заповіла світовій пресі ще одну реліквію вікторіанської Англії. Будучи зразком вільної преси, «Таймс» разом з тим втілювала соціальну стратифікацію британського суспільства і поділилася зі світом своїм славним надбанням - концепцією елітарної газети. Створювалася правлячим класом і для правлячого класу, «Таймс» стала родоначальницею своєрідної традиції виховання політичних лідерів. Бенджамін Дізраелі, майбутній прем'єр-міністр, починав свій шлях у «Таймс»; майбутній прем'єр-міністр Канади Маккензі Кінг зробив собі ім'я в «Торонто глоб», а австралійський прем'єр Артур Дікін почав політичну кар'єру як кореспондент «Мельбурн ейдж».

Тоталітаризм і контроль преси

Після хаосу і революцій, які супроводжували великі потрясіння Першої світової війни, уряду самої різного політичного забарвлення, зробивши спроби повністю підпорядкувати собі або знищити незалежні газети, тим самим побічно визнали силу і впливовість преси. Коли в Італії запанувала фашистська тиранія Беніто Муссоліні, Луїджі Альбертіні перетворив «Корр'єре делла сера» на бастіон опору насувається тоталітаризму. «Корр'єре» почала тривалу кампанію розслідування вбивства соціаліста Джакомо Маттеоті і пред'явила звинувачення особисто Муссоліні. Фашисти не раз підпалювали редакцію, громили кіоски, які торгували цією газетою. Рекламодавцям погрожували страшними карами за співпрацю з «Корр'єре», а не з муссолінівської «Пополо д'Італія» («Popolo d'Italia»). У 1925 Муссоліні змусив Альбертіні піти у відставку. Газета перейшла під контроль муссолінівського прес-бюро і, подібно іншим італійським газетам, стала слухняно виконувати його вказівки.

Ще більш жорстка тоталітарна система у нацистській Німеччині за Гітлера, що прийшов до влади в 1933, контролювала пресу через міністерство пропаганди Геббельса. Колись незалежне агентство новин «Вольф» було перетворено в «Німецьке інформаційне агентство». Нацистські партійні газети газету у Баварії »(« Völkisher Beobachter ») і« Ангріфф »(« Der Angriff »), а також агресивно-антисемітський журнал« Штюрмер »(« Sturmer ») забезпечувалися безкоштовною папером і офіційної рекламою. «Преса - зброя революції і зброя виховання», - заявляв Гітлер.

Нова модель преси як інструменту ідеології та державної влади, яка не має нічого спільного з уособлює лондонській «Таймс» принципом незалежності, була доведена до досконалості в СРСР після Жовтневої революції 1917. Теорію друку як революційного інструменту розвинув В. І. Ленін. Він доводив, що в умовах громадянської війни «свобода друку [в Радянській Росії] - це свобода для політичних організацій буржуазії. Дати в руки таким людям подібна зброя - означає допомагати нашим ворогам ». Ленін бачив в «Таймс» зразок прихованого соціального контролю: «У капіталістичному світі свобода друку означає свободу купувати газети та їх редакторів, а також свободу купувати, розбещувати і формувати громадську думку в інтересах буржуазії».

Роль плюралістичної преси

Аналогічної точки зору дотримувалися не тільки комуністи, але в парламентських демократіях роль преси як рупора інтересів правлячої буржуазії врівноважувалася існуванням безлічі різних газет, які захищали інтереси політичних партій самого широкого спектру. Один з найважливіших принципів, успадкованих світовою пресою від «Таймс», - концепція редакційної статті, тобто формального вираження точки зору газети по злободенних проблем. Це змушувало газету сприймати себе не просто як хронікера подій, але і як серйозного коментатора, активного учасника політичних дискусій у суспільстві. Редакційна стаття, яку іноді називали «передовій», бо в «Таймс» такі статті ставили на першу смугу розділу новин, як би свідомо змушувала газету мати свою точку зору, займати чітку позицію у політичних суперечках і з часом знаходити тотожність з тією чи іншою політичною платформою або партією.

У фашистських і комуністичних країнах Європи подібна партійність доходила до крайнощів. Але вона була типовою і для газет в демократичних країнах. У Великобританії «Дейлі геральд» («Daily Herald») почала 20 в. була рупором профспілок. «Дейлі телеграф» («Daily Telegraph») і «Морнінг пост» («Morning Post») були віддані консервативним ідеалам, а «Манчестер Гардіан» («Manchester Guardian»), заснована в 1821 як рупор нового промислового класу, згодом стала неофіційним органом Ліберальної партії. В Італії до 1914 Муссоліні зробив собі ім'я на посаді редактора соціалістичної газети «Аванті» («Avanti»). У Франції в ті ж роки «Тан» («Le Temps») максимально наближалася до ленінської моделі буржуазної преси, ставши органом республіканського істеблішменту і провідником інтересів великих промисловців (Троцький називав «Тан» «газетою, яка докладно повідомляє правду про дрібниці, тому читачі вірять її брехні про речі серйозних »). У Парижі 1938 виходило 30 щоденних газет, більшість з яких відбивали точку зору якоїсь однієї політичної партії чи парламентської фракції.

Проте в усіх країнах, за винятком США, де Перша поправка до Конституції свідчила, що «Конгрес не повинен видавати закони, які ущемляють свободу преси», існували обмеження на висвітлення тем, пов'язаних з національною безпекою. У Великобританії, наприклад, уряд міг розіслати «ноту Д» - прохання, рівнозначну наказу, утриматися від обговорення тих чи інших проблем в інтересах національної оборони. Спалахи тероризму привели до інших форм контролю за діяльністю пресою - від вибуху редакції «Монд» у 1950-і роки в помсту за її критику війни в Алжирі до англійського закону, що забороняв брати інтерв'ю у членів і прихильників Ірландської республіканської армії в 1980-і роки. Іншими обмежувачами свободи преси були закони про наклеп різного ступеня строгості, а також боязнь бойкоту з боку рекламодавців, якщо газета виступала наперекір національним чи груповим інтересам. Англійські «Манчестер Гардіан» і «Обсервер» постраждали від такого бойкоту, коли заявили жорсткий протест проти британського вторгнення в зону Суецького каналу в 1956.

Потужна конкуренція на олігополістичному ринку преси породила звуження плюралістичного вибору, особливо в США, де в містах, колись мали по дві-три, а то й по шість щоденних газет, виникли великі монополії. Щоб не відштовхнути великі групи читачів, газетні монополії стали «розмивати» свою політичну спрямованість і наполягати на стандартах об'єктивності та політичної нейтральності у висвітленні новин, виносячи упереджені відгуки і коментарі на спеціальні смуги «альтернативних думок».

Після Другої світової війни

Кореспонденти найбільших світових газет в'їхали в повержені Берлін та Токіо на броні танків. Лондонська «Таймс» зберегла свою позицію над сутичкою, а «Нью-Йорк таймс» та «Правда» стали вираженням нової влади двох країн-переможниць у війні. Переможні армії союзників створили ціле сузір'я великих і впливових газет, які вони заснували або відродили за своїм образом і подобою на знак військового тріумфу.

У 1944 нове французьке уряд генерала Шарля де Голля запустило паризьку «Монд» («Le Monde») - авторитетну елітарну газету, щедро постачає дефіцитної папером і рекламою. В окупованому Гамбурзі британська військова адміністрація створила «Вельт» («Die Welt») на чолі з соціал-демократом Рудольфом Кустермайером, який всю війну провів у концтаборі Бельзен. Спочатку вибір припав на Ганса Церера, супротивника Гітлера, націоналіста і консерватора, але британський уряд заблокував його кандидатуру. Церера, проте, встиг набрати майже повний штат співробітників і вже готувався втілити в життя давню мрію - створити німецький варіант лондонської «Таймс». «Вельт» почала виходити в 1946, і її редакція розташовувалася в будівлі, реквізоване британської військової адміністрацією, яка в перші місяці існування газети виплачувала платню її співробітникам.

В Італії після падіння Муссоліні був відновлений випуск «Корр'єре делла сера» під керівництвом майора Майкла Ноубла, співробітника управління психологічної війни британської армії, і американського полковника Генрі Полетті. Вони подолали опір лівих, які хотіли блокувати випуск «Корр'єре», колись активно підтримувала Муссоліні, і видавати замість неї комуністичну «Уніта» («Unita») і соціалістичну «Аванті». Очолив оновлену «Корр'єре» Маріо Борса, антифашист і англофіл, що виступав за створення в Італії парламентської демократії за типом англійської. Його перші репортажі були копією передач Бі-Бі-Сі.

У Японії газети відроджувалися під контролем генерала Дугласа Макартура, верховного головнокомандувача силами союзників. За два роки союзне командування звільнило 350 японців-журналістів за активну співпрацю з військовим режимом; одночасно проводилися щотижневі семінари з питань свободи друку і основам західної журналістики. При твердому керівництві Макартура післявоєнна японська преса відображала мінливі американські інтереси. У 1951, коли вже повним ходом йшла корейська війна, 350 звільнених журналістів знову отримали роботу, а 70 членів Комуністичної партії і симпатиків комуністам журналістів були вичищені з прокомуністичної «Акахати».

У Східній Європі Червона армія встановлювала новий порядок в газетах Польщі, Угорщини, Чехословаччини, Східної Німеччини і на Балканах. Комуністи свідомо не вводили тотальний контроль над пресою. В Угорщині було дозволено видання «непартійній» газети «Мадяр Немзет» («Magyar Nemzet»). У Польщі «Трибуна люду» («Trybuna Ludu»), офіційний орган ЦК компартії, в 1957 почала публікувати рекламу, а тижневик «Швят» («Swiat») у тому ж році надрукував уривки з роману Дж.Оруелла 1984, що за тими часи можна було порахувати за політичну зухвалість. Східнонімецька «Морген» («Der Morgen») була офіційним органом Ліберально-демократичної партії, породжуючи принаймні історичні асоціації з буржуазною пресою, а «Нойє Цайт» («Neue Zeit») друкувалися християнські демократи. Ці рудиментарні партії навряд чи мали справжньої незалежністю, їх газети відбивали генеральну партійну лінію. У всьому комуністичному блоці доступ до інформації жорстко контролювався офіційними агентствами новин, такими, як ТАСС в СРСР і АДН в НДР.

Після того, як в 1949 армія Мао Цзедуна перемогла в громадянській війні в Китаї, гоміньданівський преса була закрита і замість неї створена прокомуністична преса на зразок радянської. У жовтні 1949 всім газетам довелося пройти перереєстрацію в міністерстві інформації. Мало що пройшли цю процедуру видання отримали нових редакторів, призначених компартією. Їх редакційна політика визначалася партійним відділом пропаганди, а новинами забезпечувало офіційне агентство Сіньхуа. Єдиним винятком стала зберегла після перемоги комуністів стара назва і деяку незалежність щоденна газета «Дакунь бао», висвітлювала економічні новини. Поряд з партійною газетою «Женьмінь жибао» вона стала однією з небагатьох китайських газет, що поширювалися за кордоном.

Ідеологічна боротьба в епоху холодної війни стала основним фактором функціонування світової преси. Подібна обстановка далеко не сприяла об'єктивному висвітленню та аналізу новин, тому що кожна з протиборчих сторін використовувала пресу в якості пропагандистського зброї. Захід вів гострі радіопередачі на Схід, а Схід намагався ці передачі глушити. Плюралістична традиція західної преси дозволяла терпимо ставитися до видання комуністичних газет на кшталт «Юманіте» («L'Humanité») у Франції, «Уніта» в Італії чи «Дейлі уоркер» («Daily Worker») в Англії - до середини 1980-х років це були єдині західні газети, вільно продавалися в СРСР. Але обмеження існували і на Заході. Небагато британські рекламодавці вирішувалися пропонувати свій товар у «Дейлі уоркер», і якщо деякі журналісти готові були частково відмовитися від платні, друкарі на це не йшли. Бюджет комуністичних газет постійно знижувався, і редакції регулярно зверталися до читачів за фінансовою допомогою.

Газети вели «холодну війну» з допомогою войовничих публікацій. «Ми звинувачуємо радянський уряд у вбивстві! - Заявила «Нью-Йорк таймс» у редакційній статті після придушення радянськими танками угорського повстання 1956. - Ми звинувачуємо його в самому мерзенному підступність і самому підлому обмані, які тільки знала історія людства. Ми звинувачуємо його у скоєнні жахливого злочину проти угорського народу, яке не може мати ні прощення, ні забуття ». Через три роки після цього суворого вироку М. С. Хрущова з помпою вшановували у Вашингтоні як першого радянського лідера, який відвідав з офіційним візитом США. Існувало різке розбіжність між реальною політикою західних урядів у їх готовності мати справу з супротивником у «холодній війні» і непримиренним месіанським тоном світової вільної преси.

Патріотичний дух і одностайна підтримка військових дій, характерні практично для всіх газет в роки Другої світової війни, зберігалися і в епоху «холодної війни». «Вашингтон пост» здійснювала самоцензуру і не публікувала повідомлень про польоти над СРСР американських літаків-шпигунів У-2, як і (подібно до «Нью-Йорк таймс») про висадку в 1961 в бухті Свиней навчених ЦРУ кубинських емігрантів-антікастровцев. «Нью-Йорк таймс» на прохання ЦРУ відкликала свого кореспондента з Гватемали напередодні підготовленого американськими спецслужбами путчу проти законного уряду Арбенса в 1954.

Елітарні газети «Нью-Йорк таймс» і «Вашингтон пост», як і їхні аналоги у Великобританії, Франції, Японії і СРСР, в основному брали в штат випускників елітарних університетів. Газетні редактори, як і їхні колишні однокурсники з престижних вузів, що стали відомими політиками, бізнесменами, дипломатами, урядовцями, входили в суспільну еліту. В умовах досить тісних зв'язків між пресою, розвідкою і урядовими колами багато газет не тільки не опиралися втягування в «холодну війну», а й вважали участь у ній само собою зрозумілим.

Преса в Азії та Африці

Що опинилася між цими двома таборами - Західного союзу та комуністичного блоку - преса решти світу і нові газети незалежних країн, які виникли на руїнах старих колоніальних імперій, активно намагалися знайти власне обличчя. Деякі з них, наприклад аргентинська «Пренса» («La Prensa»), вступали в конфлікт з місцевими тоталітарними режимами.

У Південній Африці урядова політика апартеїду стала предметом принципової критики газети «Ренд дейлі мейл» («Rand Daily Mail») - незважаючи на закон про публікації 1963, вводив інститут попередньої цензури в будь-якій газеті, яка відмовлялася здійснювати самоцензуру. «Мейл» стала об'єктом переслідування влади, її піддавали штрафів, у її журналістів відбирали паспорти, її бойкотували рекламодавці, проте редактор Лоуренс Гандара наполягав: «Ми є газетою рішучої політичної опозиції і соціального протесту, ліберальної за змістом і сучасної за духом».

В Індії, яка отримала в 1947 незалежність, старим англомовним газетам довелося вступити в боротьбу з новими газетами на місцевих мовах і з боязкими спробами уряду чинити на них тиск. Закон 1951 про небажаних матеріалах друку забороняв публікацію «непристойною або образливою» інформації, і уряд час від часу використало свій потужний рекламний бюджет для покарання або заохочення окремих видань. Закон 1957 регулював обсяги та ціни газетних видань і визначав допустимий відсоток реклами. Офіційно пропагований як спосіб підтримки невеликих та регіональних видань, закон фактично закріплював фінансову слабкість преси і робив її більш вразливою для заходів офіційного впливу. В умовах таких жорстких обмежень, втім, куди менш драконівських, ніж закони британського колоніального режиму, індійська преса доклала чимало зусиль для збереження своєї незалежності і високої репутації.

Індійські газети були в числі перших видань світу, що розвивається, що випробували на собі відчутний тиск з боку політичних режимів, яким була потрібна слухняна преса і які закликали газети відстоювати патріотичні позиції заради майбутнього своєї нації. В Індонезії це тиск був особливо сильним в роки непослідовного прокомуністичного правління президента Сукарно: у 1957 році 30 газет було закрито і більше десятка редакторів заарештовано. У Південній Кореї газетам було заборонено критикувати президента Лі Син Мана. У Пакистані 8-а стаття конституції гарантувала свободу друку, але кримінальний кодекс містив ряд статей, за якими газети можна було піддавати покаранню за «злочини проти держави» або за «порушення громадського спокою».

Багато країн «третього світу» і їхньої газети намагалися зайняти політичну нішу між двома протиборчими таборами «холодної війни», приєднавшись до руху неприєднання. Крім проведення зустрічей на вищому рівні, останнє здійснювало міжнародні обміни і співпрацю, в якому лідируючу роль відігравала преса Югославії, Індії, Куби та Єгипту.

Редактор єгипетської «Аль-Ахрам» Мохаммед Хейкаль став, мабуть, першим незахідним журналістом, який завоював світову популярність. Революція, досконала Хейкалем в «Аль-Ахрам», з'явилася складовою частиною глибоких змін у світовій пресі, коли в умовах загострення «холодної війни», бурхливого розвитку світової економіки та конкуренції телебачення як основного постачальника новин газети були змушені переосмислити свою роль. У Південній Африці з конфлікту між режимом апартеїду та англомовної пресою, завзято билася за свободу, народилися героїчні репортажі «Ренд дейлі мейл» і «Іст Лондон дейлі Менеджер» («East London Daily Dispatch»). Щотижнева «Драм» («Drum"), що мала в Південній Африці тираж 75 тис. екз. і ще 60 тис. - в Західній Африці, стала першою справді панафриканською газетою.

Преса і влада

У 1960-і роки, коли американська еліта розкололася щодо питання про в'єтнамську війну, традиційне уявлення про патріотичності преси піддалося глибокої ревізії і концепція свободи друку отримала розширювальний сенс. Дебати навколо в'єтнамського конфлікту були лише однією зі складових цього процесу, який досяг апогею після зухвалої публікації в «Нью-Йорк таймс», «Вашингтон пост» і «Бостон глоб» секретних документів Пентагону - закритого урядового аналізу причин вступу США у в'єтнамську війну. Адміністрація Р. Ніксона привернула газети до суду в надії домогтися їх закриття, газети ж послалися на Першу поправку до Конституції і виграли судову справу. Антипатія між урядом і пресою ще більше поглибилася під час уотергейтського скандалу, коли журналістське розслідування таємного прослуховування штаб-квартири Демократичної партії членами виборчого комітету Ніксона в кінцевому рахунку призвело до відставки президента.

Американський приклад викликав бум розслідувальних журналістики по всьому світу. Англійська «Гардіан» («The Guardian») спонукала ООН до активних дій двома серіями статей - в одній розповідалося про практикуючої американськими та англійськими транснаціональними корпораціями дискримінації при найманні на роботу в Південній Африці, в іншій викривалося систематичне застосування тортур південноафриканськими військами в Намібії. В Іспанії в роки занепаду фашистського режиму генерала Франко виникли і швидко стали популярними такі незалежні газети, як «Паїс» («El Pais»), що змусило конформістські газети на кшталт «Вангард» («Vanguardia») і «А-Бе-Це» («ABC») кинути виклик цензурі і вступити в гостру конкурентну боротьбу. Аналогічний процес спостерігався і в Португалії.

Разом з тим зберігалися і національні особливості, часто зумовлені географічними факторами. Великобританія, наприклад, мала унікальну мережу загальнонаціональних газет, які передплатники у різних куточках країни отримували одночасно - завдяки відмінно налагодженій системі доставки і численним регіональним виданням. Хоча продовжували виходити і місцеві газети на кшталт «Йоркшир пост» («Yorkshire Post»), «Нортерн еко» («Northern Echo») і «Вестерн мейл» («Western Mail»), жодна країна світу не могла зрівнятися з Великобританією з кількості загальнонаціональних газет. Їх можна розділити на три основні групи. Це, по-перше, чотири високоякісні газети серйозною, переважно політичної спрямованості, з сильними розділами зарубіжних новин: «Таймс» (помірно консервативна, тираж ок. 300 тис. екз.), «Гардіан» (помірно-ліберальна, 270 тис. прим .), «Файненшл таймс» («Financial Times», 130 тис. прим.) і дуже консервативна «Дейлі телеграф» («Daily Telegraph», понад 1 млн. екз.). Потім слідують «проміжні» газети на кшталт «Дейлі мейл» і «Дейлі експрес» («Daily Exdivss»), більш популярні, але все-таки досить докладно висвітлюють зарубіжні події, з тиражем ок. 2 млн. прим. кожна. І нарешті, популярні газети, очолювані «Дейлі міррор». Ця газета має тираж ок. 4 млн. прим., Пов'язана давніми узами з Лейбористської партією і з'єднує новини спорту, комікси та нариси на общеінтересную тематику з високочолих політичним аналізом.

«Міррор» зайняла лідируючу позицію в роки Другої світової війни, але в кінці 1960-х років стала потроху здавати. За тиражами її обігнала «Сан» («Sun»), яка зробила своїм фірмовим знаком фотографії на третій смузі напівголих топ-моделей. Належна австралійському газетному магнатові Руперту Мердоку, «Сан» була наріжним каменем його глобальної медіа-імперії, що включала телемережа "Фокс телевіжн», газети «Ті-ві-гайд» («TV Guide»), «Нью-Йорк пост" в США і «Остреліен» («The Australian») на батьківщині Мердока. Великобританія довгий час була відкритим полем для іноземних видавців-магнатів: так, лорд Бівербрук перетворив «Дейлі експрес» у найпопулярнішу англійську газету 1930-х років, а в 1960-і роки інший канадець лорд Томсон купив «Таймс», «Скотчмен» ( «Scotchman»), «Санді таймс» («Sunday Times») і шотландське телебачення. Пізніше «Таймс» і «Санді таймс» були куплені Мердоком.

Ця тенденція продовжилася і в 1980-і роки, коли канадець Конрад Блек купив щоденний та недільний випуски «Дейлі телеграф». Відповіддю на концентрацію англійської преси в руках олігархів стало створення «Індепендент» («The Independent») 1986 - нової високоякісної газети, яка пишалася тим, що не належить жодному зі світових газетних магнатів. Однак до 1993, після ряду фінансових криз, її вже контролювали іспанська група «Паїс» і італійська група «Репуббліка». Лише «Гардіан» залишається справді незалежною газетою, контрольованої трестом, члени якого в основному обираються самими журналістами.

На відміну від Англії, в інших країнах Європи домінували міські та регіональні газети - за винятком таких видань, як «Фігаро» («Le Figaro»), «Монд», «Вельт» або популярної «Більд-Цайтунг» («Bild-Zeitung »), які прагнули бути загальнонаціональними виданнями (але стикалися з істотними труднощами при розповсюдженні). У Німеччині Франкфурт мав як ліберальну «Рундшау» («Rundschau»), так і центристську «Альгемайне Цайтунг» («Allgemeine Zeitung»). У Баварії виходила «Зюддойче цайтунг» («Süddeutsche Zeitung»), в Гамбурзі - «Абендблатт» («Abendblatt») та незалежний соціал-демократичний тижневик «Цайт» («Die Zeit»). В Італії «Корр'єре» зберегла свою штаб-квартиру в Мілані, де їй склала конкуренцію «Джорн» («Il Giorno»), в Турині друкувалася «Стампа» («La Stampa»), в Римі - «Мессаджеро» («Il Messagero »),« Темпо »(« Il Tempo »), комуністична« Уніта », соціалістична« Аванті »та християнсько-демократична« Пополо »(« Il Popolo »), у Ватикані -« Оссерваторе романо »(« L'Osservatore Romano » ). У Франції самими багатотиражними щоденними газетами є регіональна «Франс-Уест» («France-Ouest»), Ліонський «Програми» («Le Progrès»), лілльської «вуа дю нір» («La Voix du Nord»), марсельська «Провансаль »(« Le Provençal »). Комуністи друкують «Юманіте»; в Парижі «Монд» і «Фігаро» мають місцевих конкурентів в особі «Парізьєн ліберо» («Le Parisien libéré»), «Орор» («L'Aurore») і лівої «Ліберасьон» («Libération »).

Радянська преса і гласність

У 1980-ті роки стрімке розширення свободи преси сталося в країні, де цього можна було очікувати в найменшій мірі. Ще до приходу М. С. Горбачова до влади в 1985 радянська преса виявляла деякі ознаки незалежності, яка за роки 70-річного існування режиму час від часу виявлялася всупереч тиску партійної ортодоксії. В кінці 1920-х - початку 1930-х років, коли Сталін вів боротьбу за утвердження своєї диктатури в партії, його першим завданням був контроль над пресою.

У рамках державної цензури окремі радянські письменники і журналісти створювали твори високого рівня. Романіст Ілля Еренбург був видатним військовим кореспондентом під час громадянської війни в Іспанії, а потім і в роки Другої світової війни. Зять Хрущова Олексія Аджубей був неабияким редактором «Вістей», засновником популярної газети «Радянська Росія», одним з творців Агентства Друку «Новини» (АПН), що постачав інформацію у більш розкутій манері, ніж ТАСС. Під час хрущовської «відлиги» газета «Правда» «захищала» письменника Олександра Солженіцина і друкувала статті поета і головного редактора журналу «Новий світ» Олександра Твардовського.

Горбачовська політика гласності дала друку більшу свободу для проникнення в темні кути радянського минулого і сталінського терору, для обговорення і критики зовнішньої політики та аналізу замовчувався соціальних проблем - таких як наркоманія, аборти і проституція. Це був повільний, часом болісний процес, що супроводжувався гострими дискусіями про межі дозволеної інформації, як це було, наприклад, під час аварії на Чорнобильській атомній електростанції в 1986. Але гласність стала фундаментом того процесу політичного реформування і лібералізації, який почав Горбачов. У ході перебудови газета «Московські новини», редагована Єгором Яковлєвим, і журнал «Огонек» під редакцією Віталія Коротича стали флагманами суспільних реформ. У журналі «Крокодил» публіцист Віталій Віталій вперше написав про організовану злочинність і неонацистських молодіжних бандах. Західні політики і журналісти отримали можливість виступати з коментарями в радянській пресі.

Були й неминучі відкати тому. У 1991 заклопотаність насувається з Прибалтики загрозою сепаратизму змусила владу вжити збройне захоплення телецентрів у Латвії та Литві, бували випадки покарання ліберально налаштованих редакторів і продюсерів. Тим не менше п'ять років гласності допомогли ідеалам свободи і демократії вкоренитися в умах радянських людей, які зробили свій вибір на захист реформ під час путчу в серпні 1991.

Форми контролю за пресою

Поразка путчу в серпні 1991 в СРСР і закінчення «холодної війни» не перетворили, проте, цілком у застарілу ту традиційну класифікацію форм контролю над світовою пресою, яку розробив Міжнародний інститут преси. МІП виділив чотири типи такого контролю:

1. Повний контроль, коли преса є, як в СРСР, інструментом державної політики.

2. Цензура, як у багатьох країнах Південної Америки та Близького Сходу, де вільна преса може існувати «на словах», але на практиці жорстко обмежена.

3. Спеціальне законодавство, що дозволяє піддавати редакторів арешту і покарання.

4. Неофіційні методи контролю, наприклад регламентоване розподіл газетного паперу або обмежений доступ до державних служб комунікації і реклами, з метою придушення критичної функції.

Виділена МІПом система неофіційного контролю продовжує здійснювати економічний тиск на пресу навіть у демократичних країнах.

Породжена промисловою революцією в Англії 18 ст., Сучасна газета - дитя технологічного прогресу. І нові комунікаційні технології останніх років - теленовини Сі-Ен-Ен, супутникове мовлення, як і нова глобальна економіка, змусили пресу адаптуватися до нової ситуації. Нині вже існує міжнародна преса, англійська «Гардіан» друкується як у Лондоні і Манчестері, так і у Франкфурті та Марселі, а «Файненшл таймс» виходить не тільки в Лондоні, але і в Нью-Йорку та Франкфурті. Але фундаментальні принципи свободи преси, її права коментувати і критикувати, так само як й інформувати, залишаються основною моральною силою і виправданням світовій пресі, яка розширила свої рамки і ідеали, а також і відповідальність до глобальних масштабів.

Додати в блог або на сайт

Цей текст може містити помилки.

Культура і мистецтво | Реферат
62.6кб. | скачати


Схожі роботи:
Преса та економіка
Аграрна преса
Преса в США
Преса та бізнес
Ленінська доба і преса
Преса періоду культа особи
Преса Буковини у міжвоєнний період
Електропривод фрикційного бездискового преса
Преса СРСР після війни
© Усі права захищені
написати до нас
Рейтинг@Mail.ru